بررسی جزئیات AC و DC انواع الکتروموتور و موارد استفاده آن ها
نوشته شده توسط : سهیلا سهیلی

موتور الکتریکی بزرگترین پیشرفت در زمینه مهندسی و فناوری از زمان اختراع برق است.

در قرن 21 بدون برق، ما نمی توانیم تصور کنیم که هیچ یک از کارهای خود را انجام دهیم. تنها پس از معرفی برق و وسایل برقی، تحول بزرگی در تکنولوژی و تمدن رخ داد. ما نمی توانیم زندگی خود را بدون پنکه های سقفی، چراغ ها، کامپیوترها، وسایل ارتباطی و بسیاری موارد دیگر تصور کنیم. ثابت شده است که برق و وسایل برقی نقش اساسی در زندگی ما برای آسان کردن و پیشرفت آن دارند. یکی از این تجهیزات که به طور مداوم در بخش خانگی و صنعتی ما استفاده می شود، موتور است. انواع مختلفی از موتورها در بخش های مختلف با توجه به نیاز آنها استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم با انواع الکتروموتور آشنا شویم.

موتور الکتریکی بزرگترین پیشرفت در زمینه مهندسی و فناوری از زمان اختراع برق است.

 

موتور الکتریکی یا الکتروموتور کاجیلی چیست؟

موتور الکتریکی یک ماشین الکترومکانیکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. اساساً موتور نیروی چرخشی تولید می کند. اصل کار موتور تمام الکتریکی به تعامل بین میدان مغناطیسی و الکتریکی بستگی دارد. موتور الکتریکی عمدتاً دارای دو نوع است که عبارتند از موتور AC و موتور DC. بیایید این نوع موتورهای الکتریکی را با جزئیات ببینیم.

 

# موتور AC

موتور AC برای چرخش نیاز به جریان متناوب دارد. این الکتروموتور کایجیلی با استفاده از القای الکترومغناطیسی جریان متناوب را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. موتور AC دارای دو قسمت مهم است که استاتور و روتور هستند. جایی که استاتور قسمت ثابت و روتور قسمت دوار موتور است. اغلب موتورهای AC تک فاز یا سه فاز هستند. موتور AC سه فاز برق تولید می کند و بیشتر در صنعت استفاده می شود. موتورهای تک فاز AC مورد استفاده در کاربردهای برق کوچک. موتور AC تکفاز ابعاد کوچکی دارد و در انواع خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر لوازم خانگی مانند یخچال، پنکه، ماشین لباسشویی و میکسر از موتور AC تک فاز استفاده می کنند.

#موتور DC

موتوری که توان DC را به توان مکانیکی تبدیل می کند، موتور DC نامیده می شود. با جریان DC کار می کند. اصل کار یک موتور DC این است که وقتی هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد، نیرویی که بر آن وارد می شود، گشتاور ایجاد می کند. موتور DC از دو بخش اصلی تشکیل شده است: آرمیچر و استاتور. قسمت دوار آرمیچر و قسمت ثابت آنها استاتور است.

انواع الکتروموتور کایجلی AC

موتورهای AC عمدتا به سه نوع طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • موتور سنکرون
  • موتور آسنکرون یا القایی
  • موتور خطی

1. موتور سنکرون

موتور سنکرون جریان متناوب را در فرکانس مورد نظر به توان مکانیکی تبدیل می کند. در این موتور سرعت موتور با فرکانس AC هماهنگ می شود. این موتورها عمدتاً به منبع تغذیه سه فاز بستگی دارند. در این حالت، سرعت موتور همان سرعت ثابتی است که موتور در آن نیروی الکتروموتور تولید می کند. هیچ شکاف هوایی در سرعت جریان استاتور و روتور وجود ندارد. بنابراین دقت چرخش بیشتری را فراهم می کند. به دلیل دقت بالا در چرخش، این موتورها در اتوماسیون، رباتیک و غیره قابل استفاده هستند.

 

موتور سنکرون به دو نوع تقسیم می شود:

(i) موتور عدم تمایل

موتوری که ساختار آن شبیه به یک موتور القایی است و مانند یک موتور سنکرون تک فاز کار می کند، موتور رلوکتانس نامیده می شود. در این موتور روتور از نوع قفس سنجابی است و استاتور شامل مجموعه ای از سیم پیچ ها مانند سیم پیچ کمکی و اصلی می باشد. برای ارائه عملیات تراز با سرعت پایدار، سیم پیچ های کمکی بسیار مفید هستند. این موتورها معمولاً در ژنراتورهای سیگنال، ضبط کننده ها و غیره استفاده می شوند. که نیاز به همگام سازی مناسب دارد.

(ب) هیسترزیس حرکتی

موتور هیسترزیس دارای شکاف هوای یکنواخت است و هیچ سیستم تحریک DC ندارد. روتور این موتور با القای هیسترزیس و جریان گردابی کار مورد نیاز خود را انجام می دهد. کارکرد موتور بستگی به ساخت، تامین تک فاز یا سه فاز دارد. این موتورها عملکرد بسیار روان با سرعت پایدار مشابه سایر موتورهای سنکرون را ارائه می دهند. سطح صدای این موتور بسیار کم است، به همین دلیل در کاربردهایی که موتورهای عایق صدا مانند پخش کننده صدا، ضبط صدا و غیره مورد نیاز هستند، استفاده می شود.

 

2-موتور القایی

یک موتور القایی یا یک موتور ناهمزمان با سرعت ناهمزمان کار می کند. از القای الکترومغناطیسی برای تبدیل انرژی الکتریکی به نیروی مکانیکی استفاده می کند. با توجه به ساخت روتور، دو نوع موتور القایی وجود دارد. آنها موتور القایی قفس سنجابی و موتور القایی زخم فاز هستند. موتورهای القایی بر اساس فازهای تغذیه به دو دسته موتور القایی تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند.

(i) روتور قفس سنجاب

روتور موتور به شکل قفس سنجاب است. در این قسمت داخلی به شفت خروجی متصل شده و شبیه یک قفس است. این روتور قفل مغناطیسی و صدای زمزمه روتور را کاهش می دهد.

(II) روتور زخم فاز

این روتور نوعی موتور القایی سه فاز است که برای ارائه گشتاور بالا برای بارهای با اینرسی بالا در حالی که جریان بسیار کم می گیرد، طراحی شده است. به موتورهای حلقه لغزنده نیز معروف است.

(iii) موتور القایی تک فاز

موتوری که انرژی الکتریکی متناوب متناوب تک فاز را با استفاده از القای الکترومغناطیسی به نیروی مکانیکی تبدیل می کند به عنوان موتور القایی تک فاز شناخته می شود.

(IV) موتور القایی سه فاز

موتوری که انرژی الکتریکی AC 3 فاز را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند به عنوان موتور القایی سه فاز شناخته می شود.

 

3.موتور خطی

موتور خطی یک الکتروموتور است که استاتور و روتور آن رول نشده است. به جای گشتاور دورانی (نیرو) در طول خود نیروی خطی ایجاد می کند. بیشتر موتورهای خطی در درب های کشویی و در محرک ها استفاده می شوند.

 

انواع موتور DC

طبق نمودار، موتور DC بر اساس ساختار و اتصال الکتریکی آن، انواع مختلفی دارد.

 

1. موتور DC با هیجان جداگانه

در این موتور سیم پیچ های DC توسط منبع DC جداگانه تحریک می شوند. منبع DC جداگانه به سیم‌پیچ‌های آرمیچر موتور انرژی می‌دهد، به این دلیل، شار تولید می‌کند.

 

2. موتور DC آهنربای دائمی

موتوری که از آهنربای دائمی برای ایجاد شار میدان استفاده می کند، موتور DC آهنربای دائمی (PMDC) است. موتور PMDC گشتاور راه اندازی بیشتری را فراهم می کند و تنظیم سرعت بسیار خوبی دارد. اما دارای محدودیت گشتاور است، بنابراین آنها معمولاً در برنامه های کاربردی با اسب بخار کم مانند استارت خودرو، برف پاک کن، تهویه مطبوع و غیره یافت می شوند.

 

3. موتور DC خود برانگیخته

موتورهایی که در آنها سیم پیچ میدان به صورت سری یا موازی به سیم پیچ آرمیچر متصل می شود به عنوان موتور DC خود تحریک شناخته می شود. بر این اساس، موتور DC خود تحریک شده به صورت زیر طبقه بندی می شود:

 

(i) موتور DC سری Wound

در موتور DC سیم پیچ سری، سیم پیچ میدان به صورت سری به آرمیچر موتور متصل می شود.

(ii) موتور DC زخمی شنت

در موتور DC پیچ شنت، سیم پیچ میدان به موازات آرمیچر موتور متصل می شود. موتور پیچ شنت تنظیم سرعت خوبی را ارائه می دهد. در این موتور می توان سیم پیچ میدان را به طور جداگانه تحریک یا به همان منبع آرمیچر متصل کرد.

(iii) موتور DC ترکیبی

روتور پیچ مرکب دارای اتصال موازی و سری سیم پیچ میدان است. تحریک موتور DC زخم مرکب بسته به ماهیت ترکیب دو نوع دارد.

  • موتور DC ترکیبی تجمعی - در این، شار میدان شنت تولید شده توسط سیم پیچ شنت به شار میدان اصلی تولید شده توسط سیم پیچ سری کمک می کند.
  • موتور DC ترکیبی دیفرانسیل - در این، شار میدان شنت اثر سیم پیچ سری اصلی را کاهش می دهد، می توان گفت که موتور

 

برای درک دقیق انواع موتور DC به مقاله انواع موتور DC مراجعه کنید.

موتورهای دیگر

انواع مختلفی از موتورهای DC یا AC با انواع مشخصات مانند موتور پله ای، موتور سروو، موتور DC برس دار، موتور DC بدون جاروبک و غیره در بازار موجود است.

# استپر موتور

موتورهای پله ای نیز موتورهای DC هستند که یک چرخش کامل را به تعدادی مرحله مساوی تقسیم می کنند. آنها سیم پیچ های متعددی دارند و همه در گروه هایی به نام "فاز" سازماندهی شده اند. این موتور با انرژی دادن به هر فاز به صورت متوالی یک مرحله می چرخد. از آنجایی که هر پالس به موتور کمک می کند تا در یک زاویه دقیق مانند 1.8 درجه بچرخد. موقعیت موتور را می توان بدون هیچ سیستم بازخوردی کنترل کرد. این موتور موقعیت یابی و کنترل سرعت بسیار دقیقی را ارائه می دهد. به همین دلیل، موتورهای پله ای در بسیاری از کاربردهای کنترل حرکت دقیق مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای پله ای در اندازه ها و ویژگی های الکتریکی متفاوت هستند.

# سروو موتور

سروو موتور یک موتور الکتریکی ساده است که قطعات دستگاه را با راندمان بالا و دقت زیادی می چرخاند. سروو موتورها در دو نوع AC و DC موجود هستند. سروموتور یک محرک خطی یا چرخشی است که امکان کنترل دقیق موقعیت، سرعت و شتاب خطی یا زاویه ای را فراهم می کند. سروو موتور از یک موتور معمولی و همراه با سنسور برای بازخورد موقعیت استفاده می کند. همچنین برای کار کردن به یک کنترلر نسبتاً پیچیده نیاز دارد. سروو موتورها در بسیاری از کاربردها مانند ماشین های اسباب بازی، هلیکوپترها و هواپیماهای RC، رباتیک و غیره استفاده می شوند. برای آشنایی بیشتر با آن به مقاله سروو موتور چیست؟

 

کلمات پایانی

امیدوارم این مقاله به شما در درک اطلاعات دقیق در مورد انواع موتور برای خرید الکتروموتور کاجیلی کمک کند. این موتورها در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. ما در نمایندگی کاجیلی امیدواریم که برای شما جالب بوده باشد و برای دیدن وبلاگ های آموزشی بیشتر ما بازگردید.

 





:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: